NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Тонът на времето Биография: Асен Найденов
5509
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Апликации от Летнишкото съкровище са включени в изложбата в музея "Джон Пол Гети" в Лос Анджелис, САЩ, посветена на Древна Тракия.

Както информирахме, четиринадесет музея от България с общо над 150 предмета ще участват в изложбата "Древна Тракия и античният свят.

Съкровища от България, Румъния и Гърция" в музея "Джон Пол Гети". Българските предмети представляват над 90% от всички експонати, включени в изложбата. Експозицията ще продължи от 3 ноември до 3 март 2025 г.

Летнишкото съкровище се състои от апликации към конска амуниция, поставяни върху ремъците на оглавника, поводите, нагръдния ремък, седлото и гривата на коня, както и желязна юзда. Освен тях в съкровището има и по-дребни предмети - сребърни с позлата осемлистни розети, жълъди, голям брой сребърни тръбички, мъниста, и др., съобщи главен уредник Радослав Гущераклиев в отдел „Археология“ в

Певицата Джанет Джексън отново ще изнесе поредица от концерти в Лас Вегас, съобщи Мюзик нюз.

Петдесет и осем годишната изпълнителка ще пее в Resorts World, като се очаква първите й шоута да бъдат около Коледа.

"Развълнувани сме да обявим предстоящото пребиваване на Джанет в Resorts World в Лас Вегас. Това партньорство предоставя уникална възможност да отпразнуваме нейното музикално наследство и да предложим незабравими изпълнения. Енергията и въодушевлението на Лас Вегас, особено по време на празничния сезон, го превръщат в идеалното място за това ново начинание", каза мениджърът й Мо Елмасри.

Смята се, че като част от договора Джанет Джексън ще изнесе специално шоу в новогодишната нощ.

Според сайта за знаменитости Ти Ем Зи певицата е получила предложение да изнесе поредица от концерти в Лондон, но е предпочела Лас Вегас, тъй като офертата е била по-изг

„Топлоцентрала“ открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук, съобщават от регионалния  център за съвременни изкуства.

На 11, 12 и 24 септември са премиерните представления на Shutdown с участието на 12 български танцьори, които в продължение на две седмици взаимодействат овладявайки нов танцов език с помощта на хореографите Ноа Зук и Охад Фишов.

Shutdown има символично две части, които могат да бъдат усетени интуитивно от публиката. Ако първата задава обратното броене – това, което неизбежно води от живота към смъртта, то втората загатва постслучващото се. Именно формите и движенията на тялото увличат в процеса – историята е по-важна от детайлите, енергията на всяка извивка е фрагмент от една структура, която непрестанно се променя, разказват от екипа.

По

Реставрация на творбата „Нощна стража“, създадена през 1642 г. от нидерландския художник Рембранд ван Рейн, започна пред посетителите на музея „Райксмузеум“ в Амстердам, предаде Ройтерс .

Осем специалисти работят по една от най-известните картини на Рембранд, като използват различни техники и изкуствен интелект. Процесът се извършва пред посетителите на музея в остъклено пространство. Целта на експертите е да отстранят слой лак върху шедьовъра, за да разкрият оригиналния цвят. 

„Рембранд рисува с много ясен контраст между светлината и сенките. Това обаче не е очевидно в картината „Нощна стража“. Затова смятам, че след като бъде реставрирана, тя ще придобие много по-голяма дълбочина и фигурите в картината ще оживеят“, каза директорът на музея Тако Дибиц.

Експертите започват да се подготвят да работата по карти

„Годишните времена“ от Антонио Вивалди и Астор Пиацола ще звучат в изпълнение на цигуларя Димитър Иванов в първия концерт на оркестър „Кантус фирмус“ на 19 октомври в Централния военен клуб, съобщават от „Кантус фирмус“. 

В същата програма предстои и дебют на двама млади български музиканти – челистът Тодор Иванов и пианистът Божидар Лазаров. За тях това ще бъде първата изява с оркестър „Кантус фирмус“, заради отличното си представяне на едноименния национален конкурс за млади инструменталисти през миналата година. Като лауреати на голямата награда от състезанието, те ще бъдат представени от Димитър Иванов, който беше и член на журито от конкурса през 2023 г.

Репетициите за концерта вече започнаха, а цигуларят

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

Френско-канадската анимационна поредица "Големите шпионки" (Totally Spies) ще бъде адаптирана в американски сериал с актриси от плът и кръв по Амазон прайм видео, а британският сериал "Остри козирки" ще бъде претворен в игрален филм по Нетфликс, предаде АФП. 

Игралната версия на "Големите шпионки" трябва да се появи в края на 2025 г.

За излизането на филма "Остри козирки" все още не е определена дата.

Това съобщиха от Banijay Group, родителската компания на Banijay Entertainment - световен лидер в аудиовизуалната продукция, по време на представянето на полугодишните си резултати.
       
Игралният сериал "Големите шпионки" ще бъде заснет в САЩ. Изпълнителен продуцент ще бъде американският комедиен актьор Уил Феръл. Едноименната анимационна поредица се излъчва от 2001 г. в продължение на шест сезона и има световен успех. Сега сериа

Премиерният спектакъл „Дните на нашия живот“ ще бъде представен на сцената на бар-вариете „Нюанси“ в Троян на 9 и 10 октомври, съобщи Боряна Драгневска от театрално студио „Нюанси“.

„Дните на нашия живот“ е поетичен спектакъл по стихове на Христо Фотев, Петя Дубарова и Борис Христов. Освен поезия, спектакълът включва движение и художествено осветление, които потапят зрителите в морска, поетична атмосфера, разказа тя.  

Интересен факт е, че в постановката ще вземат участие ученици в 11 клас от специалност „Драматичен театър“ към Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков“ в Плевен, посочи Драгневска.

Режисьор на спектакъла е Теодор Лука, който е основател и на театрална школа „Нюанси“.

На актрисата Албена Павлова е поверена главната роля в „Майка Кураж и нейните деца“, чиято премиера е на 9 ноември в Сатиричния театър, съобщават от трупата.

„Дори, когато се занимава със сериозни теми, театърът ни носи развлечение, доставя ни удоволствие. Има низши и висши видове развлечение – театърът обхваща и едните, и другите. Има по-слабо и по-силно удоволствие – последното произтича от голямата драматургия, то е по-богато и с повече последици“, пише Бертолт Брехт, авторът на пиесата.

„Брехт доказва, че и най-драматичният сюжет може да бъде пресъздаден така, че зрителите да се забавляват и едновременно с това активно да разсъждават върху събитията, оживели под прожекторите на сцената“, казва режисьорът Стоян Радев.

„Мъ

Нова изложба, представяща Пътя на коприната, се открива в Британския музей тази седмица, съобщи Ройтерс.

Експонати, сред които китайска керамика, византийски бижута и фигури за шах от периода на Ранното средновековие дават нова визия за търговските маршрути.

Вместо Пътя на коприната като една-единствена връзка между Изтока и Запада, показваме множество пътища, цяла мрежа, свързваща Азия, Африка и Европа, коментира кураторката на изложбата Сю Бранин.

"Не става въпрос само за коприна и подправки, а и за хора, предмети, идеи, изминаващи големи разстояния не само по суша, но и по море или по течението на реките".

Изложбата се открива днес, 25 септември, и може да бъде разгледана до февруари. 

Изложба "Рисунки" на живописеца Слави Славов ще бъде открита в Стара Загора. Вернисажът е утре в Изложбена зала "Лубор Байер“, съобщиха от общинския пресцентър.

"Изложбата с рисунки на Слави Славов е своеобразна покана към публиките в града да осмислят творчеството му от последните години. Той е от колегите, които не обичат шума, защото олелията е лишена от функция, за разлика от рисуването, което придава смисъл на съществуването", каза д-р Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници в града под липите, цитиран от пресцентъра.

Слави Славов преминава през всички етапи на традиционното ни художествено образование в епохата на социализма. Сякаш личният му път следва общите принципи на поколението, а именно бягството от конкретиката на реализма и търсенето на собствен индивидуален почерк, допълва Алагенски.

Творецът е роден през 1958 г. Завършва

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
Скарлет Йохансон празнува юбилея си заедно със своя брат близнак
Скарлет Йохансон е една от най-разпознаваемите актриси в света. През 2018 и 2019 г. става най-високоплатената актриса и е включвана многократно в списъка на „Форбс“. П ...
Рапърът Ръс ще има концерт у нас
Мултиплатиненият рапър, текстописец и продуцент Ръс (Russ) пристига в София, в зала 3 на НДК, на 10 декември, съобщават организаторите от Fest Team. С над 10 години активно творче ...
Лили Иванова: Този концерт беше по-специален
Вечните хитове на Лили Иванова огласиха тази вечер Сандански. Точно в 20:00 часа в препълнената зала на Дома на културата примата на българската естрада беше посрещната от своите п ...
Мартин Геновски: Исках да създам филм, който да вълнува публиката и да е за цялото семейство
Щастлив съм, защото исках да създам филм, който да вълнува публиката и да бъде подходящ за цялото семейство. От емоциите на зрителите виждам, че сме постигнали целта. Думите са на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 14:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Тонът на времето
5509
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти.Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

Апликации от Летнишкото съкровище са включени в изложбата в музея "Джон Пол Гети" в Лос Анджелис, САЩ, посветена на Древна Тракия.

Както информирахме, четиринадесет музея от България с общо над 150 предмета ще участват в изложбата "Древна Тракия и античният свят.

Съкровища от България, Румъния и Гърция" в музея "Джон Пол Гети". Българските предмети представляват над 90% от всички експонати, включени в изложбата. Експозицията ще продължи от 3 ноември до 3 март 2025 г.

Летнишкото съкровище се състои от апликации към конска амуниция, поставяни върху ремъците на оглавника, поводите, нагръдния ремък, седлото и гривата на коня, както и желязна юзда. Освен тях в съкровището има и по-дребни предмети - сребърни с позлата осемлистни розети, жълъди, голям брой сребърни тръбички, мъниста, и др., съобщи главен уредник Радослав Гущераклиев в отдел „Археология“ в

Певицата Джанет Джексън отново ще изнесе поредица от концерти в Лас Вегас, съобщи Мюзик нюз.

Петдесет и осем годишната изпълнителка ще пее в Resorts World, като се очаква първите й шоута да бъдат около Коледа.

"Развълнувани сме да обявим предстоящото пребиваване на Джанет в Resorts World в Лас Вегас. Това партньорство предоставя уникална възможност да отпразнуваме нейното музикално наследство и да предложим незабравими изпълнения. Енергията и въодушевлението на Лас Вегас, особено по време на празничния сезон, го превръщат в идеалното място за това ново начинание", каза мениджърът й Мо Елмасри.

Смята се, че като част от договора Джанет Джексън ще изнесе специално шоу в новогодишната нощ.

Според сайта за знаменитости Ти Ем Зи певицата е получила предложение да изнесе поредица от концерти в Лондон, но е предпочела Лас Вегас, тъй като офертата е била по-изг

„Топлоцентрала“ открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук, съобщават от регионалния  център за съвременни изкуства.

На 11, 12 и 24 септември са премиерните представления на Shutdown с участието на 12 български танцьори, които в продължение на две седмици взаимодействат овладявайки нов танцов език с помощта на хореографите Ноа Зук и Охад Фишов.

Shutdown има символично две части, които могат да бъдат усетени интуитивно от публиката. Ако първата задава обратното броене – това, което неизбежно води от живота към смъртта, то втората загатва постслучващото се. Именно формите и движенията на тялото увличат в процеса – историята е по-важна от детайлите, енергията на всяка извивка е фрагмент от една структура, която непрестанно се променя, разказват от екипа.

По

Реставрация на творбата „Нощна стража“, създадена през 1642 г. от нидерландския художник Рембранд ван Рейн, започна пред посетителите на музея „Райксмузеум“ в Амстердам, предаде Ройтерс .

Осем специалисти работят по една от най-известните картини на Рембранд, като използват различни техники и изкуствен интелект. Процесът се извършва пред посетителите на музея в остъклено пространство. Целта на експертите е да отстранят слой лак върху шедьовъра, за да разкрият оригиналния цвят. 

„Рембранд рисува с много ясен контраст между светлината и сенките. Това обаче не е очевидно в картината „Нощна стража“. Затова смятам, че след като бъде реставрирана, тя ще придобие много по-голяма дълбочина и фигурите в картината ще оживеят“, каза директорът на музея Тако Дибиц.

Експертите започват да се подготвят да работата по карти

„Годишните времена“ от Антонио Вивалди и Астор Пиацола ще звучат в изпълнение на цигуларя Димитър Иванов в първия концерт на оркестър „Кантус фирмус“ на 19 октомври в Централния военен клуб, съобщават от „Кантус фирмус“. 

В същата програма предстои и дебют на двама млади български музиканти – челистът Тодор Иванов и пианистът Божидар Лазаров. За тях това ще бъде първата изява с оркестър „Кантус фирмус“, заради отличното си представяне на едноименния национален конкурс за млади инструменталисти през миналата година. Като лауреати на голямата награда от състезанието, те ще бъдат представени от Димитър Иванов, който беше и член на журито от конкурса през 2023 г.

Репетициите за концерта вече започнаха, а цигуларят

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

Френско-канадската анимационна поредица "Големите шпионки" (Totally Spies) ще бъде адаптирана в американски сериал с актриси от плът и кръв по Амазон прайм видео, а британският сериал "Остри козирки" ще бъде претворен в игрален филм по Нетфликс, предаде АФП. 

Игралната версия на "Големите шпионки" трябва да се появи в края на 2025 г.

За излизането на филма "Остри козирки" все още не е определена дата.

Това съобщиха от Banijay Group, родителската компания на Banijay Entertainment - световен лидер в аудиовизуалната продукция, по време на представянето на полугодишните си резултати.
       
Игралният сериал "Големите шпионки" ще бъде заснет в САЩ. Изпълнителен продуцент ще бъде американският комедиен актьор Уил Феръл. Едноименната анимационна поредица се излъчва от 2001 г. в продължение на шест сезона и има световен успех. Сега сериа

Премиерният спектакъл „Дните на нашия живот“ ще бъде представен на сцената на бар-вариете „Нюанси“ в Троян на 9 и 10 октомври, съобщи Боряна Драгневска от театрално студио „Нюанси“.

„Дните на нашия живот“ е поетичен спектакъл по стихове на Христо Фотев, Петя Дубарова и Борис Христов. Освен поезия, спектакълът включва движение и художествено осветление, които потапят зрителите в морска, поетична атмосфера, разказа тя.  

Интересен факт е, че в постановката ще вземат участие ученици в 11 клас от специалност „Драматичен театър“ към Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков“ в Плевен, посочи Драгневска.

Режисьор на спектакъла е Теодор Лука, който е основател и на театрална школа „Нюанси“.

На актрисата Албена Павлова е поверена главната роля в „Майка Кураж и нейните деца“, чиято премиера е на 9 ноември в Сатиричния театър, съобщават от трупата.

„Дори, когато се занимава със сериозни теми, театърът ни носи развлечение, доставя ни удоволствие. Има низши и висши видове развлечение – театърът обхваща и едните, и другите. Има по-слабо и по-силно удоволствие – последното произтича от голямата драматургия, то е по-богато и с повече последици“, пише Бертолт Брехт, авторът на пиесата.

„Брехт доказва, че и най-драматичният сюжет може да бъде пресъздаден така, че зрителите да се забавляват и едновременно с това активно да разсъждават върху събитията, оживели под прожекторите на сцената“, казва режисьорът Стоян Радев.

„Мъ

Нова изложба, представяща Пътя на коприната, се открива в Британския музей тази седмица, съобщи Ройтерс.

Експонати, сред които китайска керамика, византийски бижута и фигури за шах от периода на Ранното средновековие дават нова визия за търговските маршрути.

Вместо Пътя на коприната като една-единствена връзка между Изтока и Запада, показваме множество пътища, цяла мрежа, свързваща Азия, Африка и Европа, коментира кураторката на изложбата Сю Бранин.

"Не става въпрос само за коприна и подправки, а и за хора, предмети, идеи, изминаващи големи разстояния не само по суша, но и по море или по течението на реките".

Изложбата се открива днес, 25 септември, и може да бъде разгледана до февруари. 

Изложба "Рисунки" на живописеца Слави Славов ще бъде открита в Стара Загора. Вернисажът е утре в Изложбена зала "Лубор Байер“, съобщиха от общинския пресцентър.

"Изложбата с рисунки на Слави Славов е своеобразна покана към публиките в града да осмислят творчеството му от последните години. Той е от колегите, които не обичат шума, защото олелията е лишена от функция, за разлика от рисуването, което придава смисъл на съществуването", каза д-р Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници в града под липите, цитиран от пресцентъра.

Слави Славов преминава през всички етапи на традиционното ни художествено образование в епохата на социализма. Сякаш личният му път следва общите принципи на поколението, а именно бягството от конкретиката на реализма и търсенето на собствен индивидуален почерк, допълва Алагенски.

Творецът е роден през 1958 г. Завършва

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Скарлет Йохансон празнува юбилея си заедно със своя брат близнак
Рапърът Ръс ще има концерт у нас
Лили Иванова: Този концерт беше по-специален
Мартин Геновски: Исках да създам филм, който да вълнува публиката и да е за цялото семейство
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.