NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Тонът на времето Биография: Асен Найденов
5498
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Новият филм "Мегалополис" на режисьора Франсис Форд Копола беше включен в програмата на кинофестивала в Торонто, където ще бъде показан премиерно за Северна Америка, съобщи "Варайъти". 

Организаторите на проявата добавиха към официалната селекция и филма "Сбъркан" (Queer) на режисьора Лука Гуаданино по едноименния роман на Уилям Бъроуз, главната роля в който изпълнява Даниъл Крейг. 

Сред включените в програмата филми е и The Room Next Door на Педро Алмодовар с Джулиан Мур и Тилда Суинтън.

В секцията "Специални прожекции" ще бъдат показани "Камшичен удар" (2014) на Деймиън Шазел и "Двойно щастие" (1994) на Мина Шум.

Черната комедия "Триумф" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов с номинираната за "Оскар" актриса Мария Бакалова е сред селектираните продукции за състезателната секция "Платформа.

Общо 276 филма ще бъдат показани на

Съдия в щата Ню Мексико прекрати наказателния процес срещу Алек Болдуин за непредумишлено убийство на снимачната площадка на филма "Ръжда" заради укриване на доказателства, но това не се отнася за гражданските дела срещу него, предаде Асошиейтед прес. 

Адвокатите на Алек Болдуин се позоваха на процесуална грешка, тъй като полицията и прокуратурата не са им предоставили достъп до доказателства по делото. Съдия Мери Марлоу Съмър осъди поведението на прокуратурата като "граничещо с недобросъвестност" и сне обвиненията в непредумишлено убийство срещу актьора и продуцент. Тя каза, че не може да бъде заведено дело отново.  

Болдуин изпълнява главна роля и е съпродуцент на филма "Ръжда". Той насочва пистолет към операторката Халина Хъчинс по време на репетиция на снимачната площадка край Санта Фе през октомври 2021 г. Пистолетът гръмва и я убива, като ранява режисьо

Група "Субдибула" и певицата Ели Раданова за първи път ще гостуват на сцена "Арт лято" във Велико Търново, съобщиха организаторите на концерта.

В сценичната си изява на 29 август музикантите ще представят специално подбрана селекция от своя авторска музика.

Публиката ще чуе както утвърдени и разпознаваеми песни на "Субдибула", сред които "Бавно", "Пия за вас" и "Аз или ти", така и голяма част от реализираните през последните няколко години парчета, които ще бъдат включени в предстоящия албум на групата.

Заедно с гост музикантите Владимир Митин и Петър Щерев, "Субдибула" ще представи и дебютния албум на Ели Раданова - Alibi.

Той имаше своята премиера през месец май и още с появата на първия сингъл Funkylicuous предизвика любопитството на меломаните, припомниха организаторите.

На сцената във Велико Търново присъстващите на концерта ще мо

Четири първи и едно второ място спечелиха грациите от шуменската школа „Балет“ с ръководители Светла Денчева и Юлия Николова на Международния младежки фестивал на изкуствата „Музите“, който се състоя в Созопол под патронажа на вицепрезидента Илияна Йотова, съобщи Центърът за подкрепа за личностно развитие - Обединен детски комплекс (ЦПЛР-ОДК) в областния град на страницата си в една от социалните мрежи.

В раздел „Танцово изкуство“ момичетата се представиха с характерни и класически танци. Журито в състав Анна-Мария Гюзелева (Италия), Ерик Моралес (Куба), и Калоян Николов (България), отличиха шуменските балерини с първо място за изпълнените от тях „Арабски танц“, „Сегидиля“, „Лебеди“ и „Маскарад“, както и Кристин Георгиева за соловото й изпълнение, с вариация на Аспиция от балета „Дъщерята на фараона“. Първо място е присъдено и на дуета  Мая Йонева и Данелия Петрова за тан

Балетът "Корсар" с режисьор и хореограф Галина Калчева и сценография на Иван Токаджиев е новото заглавие в репертоара на Държавна опера - Бургас. 

Неговата премиера ще се състои на 8 юни, съобщават от културната институция в морския град.

Творбата по музика на Адолф Адам, Цезар Пуни, Лео Делиб, Рикардо Дриго, Пьотър Олденбургски използва хореография от Мариус Петипа, Жозеф Мазиле, Константин Сергеев. Либретото на Жул-Анри Верноа дьо Сен-Жорж е базирано на поемата "Корсарят" от Джордж Байрон.

"Корсар" е първа балетна премиера за сезона. Творбата за първи път се поставя на бургаската сцена. Със задачата се заема дългогодишната примабалерина на бургаската опера Галина Калчева, която работи като постановчик и по „Дон Кихот", "Жизел", „Пахита“ и „Зле опазеното момиче“.  

Репетитори на балетния състав са постановчикът Галина Калчева и Марина Змее

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

Двете български алтернатив инди рок групи "Остава" и Hayes & Y изнесоха първи съвместен концерт на остров Света Анастасия.

Изявата е част от празничната програма „Анастасия фест 2024“ по повод 10-годишнината от обявяването на острова за туристически обект.

Отначало на сцената се качиха момчетата от Hayes & Y – базираната в Манчестър, но съставена предимно от български изпълнители банда. Фронтменът Благослав Анастасов покани публиката да се доближи.

„Нека най-смелите излязат отпред до нас и да се забавляваме заедно“, призова вокалистът.

Изпълнението започна с песента “I Never Give Up (It’s Never Enough)”, последвана от хитовете “The Feeling”, “Epiphany”и “Safeplace”. В продължение на близо час и половина те изпълниха обичаните “Press.Go.Move.Slow&r

Във Варна ще бъде създаден втори регионален център за съвременно изкуство (РЦСИ) по примера на „Топлоцентрала“ в София. Това съобщи директорът на центъра в столицата Веселин Димов. Идеята е обсъдена на годишната среща на най-голямата мрежа в света за изпълнителски изкуства IETM, на чийто борд Димов е член от две години. Мрежата е създадена през 1981 г. в Италия с цел да свързва и да помага на артисти, организации и културни оператори в Европа. След 2003 г. към нея се присъединяват и представители на другите континенти. Седалището й е в Брюксел.

От срещата на мрежата в София преди десет години тръгва създаването на „Топлоцентрала“, припомни Димов и уточни, че регионалният център за съвременно изкуство във Варна няма да се нарича така, а името му ще бъде избрано от местните артисти. 

На тазгодишната среща на IETM са направени посещения в София, Велико Търново, Габр

На 14 юни в Художествена галерия „Христо Цокев“ в Габрово ще бъде представена изложбата „Истории“ на Лаура Димитрова и Стефан Алтъков. Това съобщи Евгени Недев, директор на културната институция. 

Малките лични истории са част от големия наратив на човешката история, богата, пъстра, интригуваща именно поради неизброимите, оригинални и неповторими истории на различните хора, посочват от културната институция. 

Историите биват споделяни по различен начин в различни ситуации – с подчертаване или пренебрегване на отделни детайли, с променяща се последователност във времето на частите на разказа, с допълнения и „разкрасяване“ на случки и събития според настроението на разказващия и конкретния момент, в който се припомнят и описват преживелиците, допълват от галерията. 

Изложбата ще бъде представена в различни български и чуждестранни градове, до сега

Излезе нов трейлър на продължението на „Жокера“, съобщават от „Александра филмс“.

„Жокера: Лудост за двама“ на режисьора Тод Филипс е с участието на Лейди Гага в ролята на Харли Куин.

Както информирахме, премиерата е на 4 октомври.

„Жокера“, през 2019 г., достигна до бокс офис от над един милиард долара. За тази роля Хоакин Финикс заслужи „Оскар“ за най-добър актьор. 

Протестиращи природозащитници днес напръскаха с боя мегалитния паметник „Стоунхендж“ във Великобритания, предаде Ройтерс. Разпространени онлайн видеокадри показват оранжеви петна върху някои от камъните на най-известната в света праисторическа мегалитна структура.

Двама души са задържани по подозрение за нанасянето на щети на древния паметник, съобщи в изявление местната полиция.

Във видеозапис, разпространен от природозащитната група „Просто спрете петрола“ (Just Stop Oil), се вижда как двама активисти се втурват към два от мегалитите на „Стоунхендж“ и пръскат боя по тях, докато друг човек се опитва да ги спре.  

Паметникът в Южна Англия е част от световното културно наследство на ЮНЕСКО и е една от шестте най-посещавани британски забележителности.

Групата „Просто спрете петрола“ набра популярност във Великобритания с разрушителните си протестни д

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Немският творец Аксел Зомер, с псевдонима Лео Зограф, представя в Ловеч изложба със светлинна фотография, която е нарекъл „Танцуващият с фотоапарат“. В художествена га ...
Международен фестивал по фойерверки
В продължение на три дни – 20, 21 и 22 септември, в Панагюрище ще се проведе поредното издание на Международния фестивал по фойерверки. Във всяка една от вечерите ще има и ко ...
Виенският ансамбъл „Паганини“ и квартет „Кукал“ от Чехия гостуват на „Европейски музикален фестивал“
Есенното, 24-о издание на столичния „Европейски музикален фестивал“ представя поредица от събития през следващите три месеца, съобщават от „Кантус фирмус“. ...
Драгомир Костадинов пресъздава разпада на обществото
Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – ...
Българското MP-Studio е финалист в световен конкурс за видеомапинг
Българското MP-Studio е сред петте студиа, поканени за участие в най-голямото събитие за видеомапинг в света – iMapp, в Букурещ. Негово произведение ще преобрази втората най- ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала „България" по повод двеста години от рождението на композитора. Събитието е на 20 септември, съоб ...
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
От 26 до 29 септември в столичния парк „Студентски“ ще продължи осмото издание на „Парк фест”, съобщават организаторите. Сред хедлайнерите на фестивала са ...
Тикер в 06:00 ч.
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала &bd ...
Начало Тонът на времето
5498
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти.Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

Новият филм "Мегалополис" на режисьора Франсис Форд Копола беше включен в програмата на кинофестивала в Торонто, където ще бъде показан премиерно за Северна Америка, съобщи "Варайъти". 

Организаторите на проявата добавиха към официалната селекция и филма "Сбъркан" (Queer) на режисьора Лука Гуаданино по едноименния роман на Уилям Бъроуз, главната роля в който изпълнява Даниъл Крейг. 

Сред включените в програмата филми е и The Room Next Door на Педро Алмодовар с Джулиан Мур и Тилда Суинтън.

В секцията "Специални прожекции" ще бъдат показани "Камшичен удар" (2014) на Деймиън Шазел и "Двойно щастие" (1994) на Мина Шум.

Черната комедия "Триумф" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов с номинираната за "Оскар" актриса Мария Бакалова е сред селектираните продукции за състезателната секция "Платформа.

Общо 276 филма ще бъдат показани на

Съдия в щата Ню Мексико прекрати наказателния процес срещу Алек Болдуин за непредумишлено убийство на снимачната площадка на филма "Ръжда" заради укриване на доказателства, но това не се отнася за гражданските дела срещу него, предаде Асошиейтед прес. 

Адвокатите на Алек Болдуин се позоваха на процесуална грешка, тъй като полицията и прокуратурата не са им предоставили достъп до доказателства по делото. Съдия Мери Марлоу Съмър осъди поведението на прокуратурата като "граничещо с недобросъвестност" и сне обвиненията в непредумишлено убийство срещу актьора и продуцент. Тя каза, че не може да бъде заведено дело отново.  

Болдуин изпълнява главна роля и е съпродуцент на филма "Ръжда". Той насочва пистолет към операторката Халина Хъчинс по време на репетиция на снимачната площадка край Санта Фе през октомври 2021 г. Пистолетът гръмва и я убива, като ранява режисьо

Група "Субдибула" и певицата Ели Раданова за първи път ще гостуват на сцена "Арт лято" във Велико Търново, съобщиха организаторите на концерта.

В сценичната си изява на 29 август музикантите ще представят специално подбрана селекция от своя авторска музика.

Публиката ще чуе както утвърдени и разпознаваеми песни на "Субдибула", сред които "Бавно", "Пия за вас" и "Аз или ти", така и голяма част от реализираните през последните няколко години парчета, които ще бъдат включени в предстоящия албум на групата.

Заедно с гост музикантите Владимир Митин и Петър Щерев, "Субдибула" ще представи и дебютния албум на Ели Раданова - Alibi.

Той имаше своята премиера през месец май и още с появата на първия сингъл Funkylicuous предизвика любопитството на меломаните, припомниха организаторите.

На сцената във Велико Търново присъстващите на концерта ще мо

Четири първи и едно второ място спечелиха грациите от шуменската школа „Балет“ с ръководители Светла Денчева и Юлия Николова на Международния младежки фестивал на изкуствата „Музите“, който се състоя в Созопол под патронажа на вицепрезидента Илияна Йотова, съобщи Центърът за подкрепа за личностно развитие - Обединен детски комплекс (ЦПЛР-ОДК) в областния град на страницата си в една от социалните мрежи.

В раздел „Танцово изкуство“ момичетата се представиха с характерни и класически танци. Журито в състав Анна-Мария Гюзелева (Италия), Ерик Моралес (Куба), и Калоян Николов (България), отличиха шуменските балерини с първо място за изпълнените от тях „Арабски танц“, „Сегидиля“, „Лебеди“ и „Маскарад“, както и Кристин Георгиева за соловото й изпълнение, с вариация на Аспиция от балета „Дъщерята на фараона“. Първо място е присъдено и на дуета  Мая Йонева и Данелия Петрова за тан

Балетът "Корсар" с режисьор и хореограф Галина Калчева и сценография на Иван Токаджиев е новото заглавие в репертоара на Държавна опера - Бургас. 

Неговата премиера ще се състои на 8 юни, съобщават от културната институция в морския град.

Творбата по музика на Адолф Адам, Цезар Пуни, Лео Делиб, Рикардо Дриго, Пьотър Олденбургски използва хореография от Мариус Петипа, Жозеф Мазиле, Константин Сергеев. Либретото на Жул-Анри Верноа дьо Сен-Жорж е базирано на поемата "Корсарят" от Джордж Байрон.

"Корсар" е първа балетна премиера за сезона. Творбата за първи път се поставя на бургаската сцена. Със задачата се заема дългогодишната примабалерина на бургаската опера Галина Калчева, която работи като постановчик и по „Дон Кихот", "Жизел", „Пахита“ и „Зле опазеното момиче“.  

Репетитори на балетния състав са постановчикът Галина Калчева и Марина Змее

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

Двете български алтернатив инди рок групи "Остава" и Hayes & Y изнесоха първи съвместен концерт на остров Света Анастасия.

Изявата е част от празничната програма „Анастасия фест 2024“ по повод 10-годишнината от обявяването на острова за туристически обект.

Отначало на сцената се качиха момчетата от Hayes & Y – базираната в Манчестър, но съставена предимно от български изпълнители банда. Фронтменът Благослав Анастасов покани публиката да се доближи.

„Нека най-смелите излязат отпред до нас и да се забавляваме заедно“, призова вокалистът.

Изпълнението започна с песента “I Never Give Up (It’s Never Enough)”, последвана от хитовете “The Feeling”, “Epiphany”и “Safeplace”. В продължение на близо час и половина те изпълниха обичаните “Press.Go.Move.Slow&r

Във Варна ще бъде създаден втори регионален център за съвременно изкуство (РЦСИ) по примера на „Топлоцентрала“ в София. Това съобщи директорът на центъра в столицата Веселин Димов. Идеята е обсъдена на годишната среща на най-голямата мрежа в света за изпълнителски изкуства IETM, на чийто борд Димов е член от две години. Мрежата е създадена през 1981 г. в Италия с цел да свързва и да помага на артисти, организации и културни оператори в Европа. След 2003 г. към нея се присъединяват и представители на другите континенти. Седалището й е в Брюксел.

От срещата на мрежата в София преди десет години тръгва създаването на „Топлоцентрала“, припомни Димов и уточни, че регионалният център за съвременно изкуство във Варна няма да се нарича така, а името му ще бъде избрано от местните артисти. 

На тазгодишната среща на IETM са направени посещения в София, Велико Търново, Габр

На 14 юни в Художествена галерия „Христо Цокев“ в Габрово ще бъде представена изложбата „Истории“ на Лаура Димитрова и Стефан Алтъков. Това съобщи Евгени Недев, директор на културната институция. 

Малките лични истории са част от големия наратив на човешката история, богата, пъстра, интригуваща именно поради неизброимите, оригинални и неповторими истории на различните хора, посочват от културната институция. 

Историите биват споделяни по различен начин в различни ситуации – с подчертаване или пренебрегване на отделни детайли, с променяща се последователност във времето на частите на разказа, с допълнения и „разкрасяване“ на случки и събития според настроението на разказващия и конкретния момент, в който се припомнят и описват преживелиците, допълват от галерията. 

Изложбата ще бъде представена в различни български и чуждестранни градове, до сега

Излезе нов трейлър на продължението на „Жокера“, съобщават от „Александра филмс“.

„Жокера: Лудост за двама“ на режисьора Тод Филипс е с участието на Лейди Гага в ролята на Харли Куин.

Както информирахме, премиерата е на 4 октомври.

„Жокера“, през 2019 г., достигна до бокс офис от над един милиард долара. За тази роля Хоакин Финикс заслужи „Оскар“ за най-добър актьор. 

Протестиращи природозащитници днес напръскаха с боя мегалитния паметник „Стоунхендж“ във Великобритания, предаде Ройтерс. Разпространени онлайн видеокадри показват оранжеви петна върху някои от камъните на най-известната в света праисторическа мегалитна структура.

Двама души са задържани по подозрение за нанасянето на щети на древния паметник, съобщи в изявление местната полиция.

Във видеозапис, разпространен от природозащитната група „Просто спрете петрола“ (Just Stop Oil), се вижда как двама активисти се втурват към два от мегалитите на „Стоунхендж“ и пръскат боя по тях, докато друг човек се опитва да ги спре.  

Паметникът в Южна Англия е част от световното културно наследство на ЮНЕСКО и е една от шестте най-посещавани британски забележителности.

Групата „Просто спрете петрола“ набра популярност във Великобритания с разрушителните си протестни д

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Международен фестивал по фойерверки
Виенският ансамбъл „Паганини“ и квартет „Кукал“ от Чехия гостуват на „Европейски музикален фестивал“
Драгомир Костадинов пресъздава разпада на обществото
Българското MP-Studio е финалист в световен конкурс за видеомапинг
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Калейдоскоп
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Под прожектора
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.